14 Temmuz 2008 Pazartesi

FOTOGRAFLA YOLCULUK

Fotoğraf sanatını diğer sanatlardan ayıran önemli özellikler vardır. Bu özellikler kolay gibi gözüken sanatı esasında çok zor bir sanat dalı haline getirir.

Film sanatı gibi, müzik ve ses yoktur. Binlerce kareden oluşmamıştır.
Yüzlerce ihtisaslaşmış personel yoktur. Çoğu zaman renk de yoktur. Yerküre üzerinde yalnız çalışarak, grilerin şiirselliğinden anlamlı bir kare ve bir baskı ‘Print’ çıkarmaya çalışırsınız. Seyreden de yalnızdır, müze ve galerilerde geleceğe dönük olarak koleksiyonda toplanan bu baskılar, asitten arınmış ortamda gün ışığına çıkmayı bekler. Zaman zaman özel gösteriler ile seyircilerine kavuşur.

Müzelere fotoğraflar verilmez, yarışmaları yoktur. Galerilerde sergilediğiniz arşivlenebilinir asitten arınmış post partular içindeki baskılarınızı müze küratörleri, belirli kıstasların içinde ise, yönetim kurulu kararı ile satın alırlar ve koleksiyonlarına katarlar. Böylece fotoğraf tarihinin bir parçası olursunuz.

Müzikli slayt gösterileri paylaşım ve eğitim için yararlıdır. Teknik bakımdan kurgu ve müzik de gerektirdiği için filmi andırırlar.
Fotoğraf sanatının temeli baskıdır. Müze ve tanımış galerilerde kendileri ile özel antlaşma yapılmış fotoğraf ustalarının ‘Baskı’ları
bulunur.

Resim sanatı sonsuz renk, tuval, boya ve ışık koşullarında oluşabildiği için çok geniş çalışma alanı ve özgürlüğe sahiptir.

Plastik sanatlar da benzeri özgürlük ortamında çalışırlar.

Fotoğraf çalışmalarında elbet kafa ve gönülün beraber çalışması gerekir. Bu hem çekimde hemde fotograf sergileri izlerken de oluşan bir etkileşimdir. Fotograf sanatına özel olan şey ise, yılların birikim ve tecrübesini çok kısa bir zamanda doğru karar ve çerceve içinde kareye geçirmektir. Çekim öncesi ve sonrası uzun bir çalışma gerektirse bile, eğer sütüdyo da değilseniz ortam ışığında bir kaç milisaniyede en doğru teknik ve estetik kararları acele vermeniz gerekir. İnsan konusu ile çalışırken böyledir. Doğa çalışması biraz daha zaman verebilir.

Çeşitli konuda fotoğraf çalışmaları arasından en sevdiğim müzisyenlerin konser esnasında canlı çekimleridir. Stüdyo çalışması portreler için gerekse bile. Müzisyenin ter ve acı içinde yoğun bir yaratıcılıkla canlı konser çekimi her zaman bana çok çekici gelmiştir.

Kaçan önemli fırsatlarda vardır. 1964 te öğrenci derneği olarak düzenlediğimiz Aşık Veysel konserinde yönetici olarak yoğun çalışma yüzünden kamerayı evde unutunca, binlerce kişinin sessiz dinlediği iki spot ışık altında her saniye devleşen gözleri görmeyen ama Anadolu’nun binlerce yıllık ağıtlarını ve tablosunu bize müzikle çizen bu şairin bir karesini çekemem, bugün bile bana sıkıntı verir.

Aynı şekilde yüzlerce yıl kölelik altında ezilen, ırk ayrımına uğrayan, zamanında eğitim hakları bile ellerinden alınan kölelerin, hiçbir formal eğitim görmeden geliştirdikleri Blues ve Caz müziğini icra ederken ve o anda doğaçlama ‘İmprovisasyon’ ile yaratıkları sanatı çekerken aynı heyecanı duymuşumdur.

Hiçbir şey kontrolünüz altında değildir. Saniye saniye değişen ışık ve konum, yüzlerce dünyaca ünlü bıçkın fotoğrafçı arasında, kimseye çarpmadan, yaratma anını yaratıcı bir şekilde çekmek ayrı bir heyecan verir.

Fotoğraflarım hakkında bir şeyler söylemek zorunda kalınca biraz sıkılıyorum. Diğer fotoraf sanatçılarını değerlendiriken de aynı şeyler hissediyorum. Bana aynen şunu hatırlatıyor. Ustaca hazırlanmış, yöresel bir yemek yada tatlıdan sonra, duyguların nedir anlat der gibi bir şey. O anın tadını çıkarmak gerekir. Bu işi birazda küratörlere bırakmak lazım.

Bizde yavaş yavaş gelişiyor bu meslek dalı. Konularda ihtisaslaşma da güzel ve yararlı bir şey.

1993 de IFAD ın başkanı Can ‘ Kompozisyonların güzel bir seminer ver’ deyince hatırını kırmamak için evimde iki yüze yakın yerli yabancı kitap arasında kompozisyon üzerine yazı aradım. En tanınmış üniversitelerin ders kitapları vardı. Teknik ve tarihi bilgilerin dışında hiç birisinde kompozisyon üzerine bölüm yoktu. Bu en ciddi yabancı kitaplarda fotoğrafın ne olması üzerine bölümün olmaması kasıtlı idi. Yaratıcılık birkaç formülle sınırlanmak istenmiyordu, ama bu kitaplarda fotoğrafın ne olmaması açıkça yazıyordu ve örnekleri de vardı. Bir tanesi veremli bir kızın ölümü diğeri de bir mandolin, kavun ve üzümden meydana gelen natürmort tu. Kişiler ve ışık aynı tiyatro sahnesi gibi idi, her şey suni olarak ayarlanmıştı, kavunda 16 yüzyıl tablolarını andırıyordu. Fotoğraf sanatı geçen yüzyılın başında bunlara başkaldırarak ayrı bir bağımsız ve güçlü bir sanat olmuştu. Paul Strand ın Bahçe Çiti, Steichen in iki milyon dolara satılan ay doğarken karanlık ağaçlar fotoğrafı da bu olayın ilk öncüleri idi. Peki resim sanatının altı yüz sene önce terk ettiği altın oran ve formüllerin bugün fotoğraf sanatımızda yeri nedir diye sorarsanız onu da ileride tartışacağız. Bugün resim sanatı nerede ise Kübizmimin yüzüncü yıl dönümünü kutlayacak.

Türk fotoğrafçılığının dar kalıplar, formüller ve kilişeler arası bir türlü gelişip gereken yere gelememesi de üzücüdür. Bu konuda dünya fotoğrafçılığına tamamen ters gelişimler var ve bizi çok geriletiyor bu anlayış.

Fotoğraf denilince görsel sanat, ve herkesin yapabileceği kolay bir sanat dalı zannedilir. Şanslı bir çekim, yada binlerce analog veya şimdi daha kolay dijital çekimin içinden akıllıca bir seçimle güzel bir şey bulunacağı bir sanat eseri ortaya çıkacak sanılır. Tamamen yanlıştır ve gençlerin saplandığı çok sayıda başka yanlışlarda vardır.

Eğer kuru ve cansız formüller rehberiniz değilse, bir fotoğrafı çekerken, basarken geçmiş bütün hayatınızın, yaşantılarınızın, insanları ve toplumları algılamanızın, estetik, görsel tecrübe ve tüm heyacanlarınızın etkisi ile kalbinizle ve birazda kafanızla çekim yapıyorsanız, bu fotoğraf sanatınıza yansır ve izleyende bu fotoğraftan etkilenir, fotoğraf ve o insan arasında bir bağ ortaya çıkar. Çektiğiniz her fotoğraf ta herkesi etkileyecek diye bir zorunluluk yoktur. Herkesle aynı fikri paylaşmak zorunda olmadığınız gibi herhangi bir fotoğrafınız herkesin hoşuna gitmeyebilir. Herhangi bir kişinin kalbinde ve kafasında bir kapı açıyorsa ne mutlu size. Bu sizin kişisel uslubunuzdur. 20ci ve 21ci yüzyılın zamana damgasını vurmuş denemelerden geçmiş müze ve sanat fotoğrafı koleksiyoncuların baş tacı, çok yüksek fiyatlara eserleri satılan aklımızdan silinmeyen fotoraf ustalarının eserleri böyledir ve çok büyük bir oranda siyah beyazdır.

Herkesi memnun edecek bir çekim veya sanat förmülü populizimdir, sonuçlar cansız ve etki kısa sürelidir.

Fotoğraf sanatı en zor sanatlardan birisidir demiştim, gerçekten öyledir.

Bölüm. 1

2 yorum:

Kamil PINARCI dedi ki...

http://belgeseller.blogspot.com/2006/11/68-liler.html


Bu sayfalardaki video lar gerçekten görülmeye değer.

Kamil PINARCI dedi ki...

Selam Değerli Arkadaşlarım,

Senelerce ugraşarak ürettiğim iyi kötü fotoraf ve filmlerinin listesini hepinize göneriyorum. Bunlar internette. Google video, Vimeo video ve çeşitli sitelerde yayınlandı.

Uzun zorlu geceler dolusu çalışmalar gereken yayınlardı.

Ağırlıkla 68 liler 78liler, çevre ve deniz kirlenmesi,
İnsan hakları, Emperyalizm ve Filistinin İsrail tarafından işgali üzerine (öldürülen Filistinli video sanatçısı arkadaşlarım tarafından çekilmiş olup sade bir İngilizce altyazı ve Arabçadır, aynı zamanda Filistinlilerin, İşgalci İsrail tarafından ev yıkımlarına karşı çıkan ABD den gönüllü Rachel Corrie nin İsrailli buldozerler tarafında ezilişi ve çeken BBC arkadaşım mahallemizin kızlarına laf ettirmeyiz.
Hastalıklardan Ankaraya gelme fırsatı bulamadım.
Görüşmek üzere.
Bol selamlar. olan muhabirinin vuruluşu) olan videoları izlemenizi tavsiye ederim. Ciddi belgeseller dünyada ölümüne yapılıyor bizdeki gibi hamasi duygululuk ve yüzeysel konular üzerine değil.

Esasında fotorafta pek kötü sayılmam dünya çapında üç müzede şecme fotoraflarım var. Böyle üç kişi var Türkiyede.

Ama film ve video da uzun bir geçmişim yok niye böyle ugraştın derseniz bir kere gençlerin geçmişten haberi yok ve ne teoride ne de taktiklerde bilgileri yok ve böyle siyasi mücadelede yenilmek kader değil.

Bir çevre toplantısına gittim Akkuyuda. Elli altmış kişi çevreci ellerindeki kağıttan kendilerine okudular. Çok az bir kaç köylü vardı. Biz 1968 de böyle çalışmadık bu derneklerin sonu mağlubiyet olacak ve münecim olmaya gerek yok. Ama biz siyasi mücadele geleneğini iletebildikmi ve yeteri derecede kitap, film, video, ve diğer yayın ve toplantılar yapabildikmi bu tartışmaya değer.

Bizleri başkaları çarpıtarak anlatıyor. Sağ sol kavgası edebiyatı canımı iyice sıkmaya başladı. Bu gibi sebeblerle ölmeden önce elimde ki bütün imkanlarla geçmişi ve bügünkü Türkiye gerçeğini anlatmaya çalışıyorum. Arkasından da iki kitap hazırlığım var.

Bu ve buna benzer sebeblerle gece gündüz uğraşarak 68 liler, Çevre, İnsak Hakları, Halk İçinde Çalışma, Akademisyenlerin Demokratik Mücadelesi ve bir çok konularda yaptığım çalışmaların internette yayınladığım adreslerini aşağıya iliştiriyorum.

Arkadaşların yaptığı Filistin ve Orta Doğu filimlerini de ihmal etmeyin.

Kusursuz değil emekli maaşı ve bir hanımın yardımı ile
K. Valde ve Pederin ve kendi rahatsızlıklarım içinde bu kadar yaptım. Eleştirilere açık. En önemlisi bu internet yayınları bizden sonra Siber uzayında bizden çok daha uzun yaşayacak ve gençler Amerikayı her on yılda bir daha keşfetmiyecekler umud ederim.

Hepinize selam başarı ve sıhhat dilerim.

Kamil.


Önemli Not. Lütfen en geniş yayın bunları



İNTERNETTEKİ TÜM FOTO PORTFOLYOLARIM VE VİDEOLARIM (Benim ve arkadaşlarımın, Şimdilik bu kadar sonra devam edecek)







MERSİN KARADUVAR BALIKÇILARI
http://video.google.com/videoplay?docid=-9221812743996239244&q=source:001825262617855882255&hl=tr

MERSİN KIYI BALIKÇILARI
http://video.google.com/videoplay?docid=4303053402252479277&q=source:001825262617855882255&hl=tr



MERSİN ROMANLARI VE SORUNLAR
http://video.google.com/videoplay?docid=9113358512372020884&q=source:001825262617855882255&hl=tr




YUMUKTEPE KAZILARI
http://video.google.com/videoplay?docid=-6154689888612554247&q=source:001825262617855882255&hl=tr




PORTFOLYO, FOTO ASKERİ JUNTALAR
http://vimeo.com/1539429

PORTFOLYO FOTO, BERLİN WALL, DUVARI
http://video.google.com/videoplay?docid=-2858049582045001861&q=source:001825262617855882255&hl=tr


PORTFOLYO FOTO, “BLUES”
http://www.vimeo.com/1688656


PORTFOLYO FOTO ENGLAND NORTH, KUZEY İNGİLTERE “GEORDİLER”
http://video.google.com/videoplay?docid=-5615592659974434029&q=source:001825262617855882255&hl=tr

PORTFOLYO FOTO, SİYAH KARDEŞLERİMİZ NEREDE
http://video.google.com/videoplay?docid=-8826573427518567183



PORTFOLYO FOTO, İSTANBUL VE MEVLEVİLER, İSTANBUL AND RUMİ
http://video.yahoo.com/mypage/video?&o=10

PORTFOLYO FOTO, TARİH İÇİNDE YOLCULUK
http://vimeo.com/1532994

PORTFOLYO FOTO, ÇOCUK İŞÇİLER
http://video.google.com/videoplay?docid=-3286701481432064108

http://www.vimeo.com/1691731


ERİC HIGH SCHOOL MILITARY MANIPULATIONS
http://www.vimeo.com/1666039
http://www.vimeo.com/kamilpinarci

END WAR END TORTURE, SAVAŞA VE İŞKENCEYE SON
http://www.vimeo.com/1544527


HISTORY OF MIDDLE EAST GAZA
http://video.yahoo.com/watch/3447890/9613909


KARAGOZ MERSIN SHADOW PLAY
http://video.google.com/videoplay?docid=-1480622362834579190



CHICAGO JAZZ FESTIVAL
http://video.google.com/videoplay?docid=-441363397020204459&q=source:001825262617855882255&hl=tr




ODTÜ HASAN TANA KARŞI
http://video.google.com/videoplay?docid=816491114212744900&q=source:001825262617855882255&hl=tr


68 LİLER ANLATIYOR ODTÜ ERTUĞRUL KÜRKÇÜ
http://video.google.com/videoplay?docid=4299494249379339687&q=source:001825262617855882255&hl=tr


68 ODTÜ HALİL ÇELİMLİ ODTÜ KOMMER ARABASI VE CIA AJANI
BÖLÜM 1
http://www.vimeo.com/1595334


68 ODTU HALİL ÇELİMLİ II KOMMER ARABASI VE CIA AJANI
BÖLÜM II
http://video.google.com/videoplay?docid=-4850203077202728881

http://www.izlesene.com/izle/anlamını-68-liler-anlatiyor-ii-halil-celimli-r-kommer-odtu/1813052009



68 LİLER ANLATIYOR DTCF Öğ. Bir. FİKRET BABUŞ
http://video.google.com/videoplay?docid=-8700724087763641423&q=source:001825262617855882255&hl=tr


68 LİLER ANLATIYOR SİYASAL DEV GENÇ FKF ORAL ÇALIŞLAR
http://video.google.com/videoplay?docid=-7187724491752870330&q=source:001825262617855882255&hl=tr



68 LİLER ANLATIYOR ODTÜ TUNCAY ÇELEN
http://video.google.com/videoplay?docid=5509076922269997419&q=source:001825262617855882255&hl=tr

68 LİLER ANLATIYOR HÜ, ODTÜ Ü.N.A.S Genel Sekreteri
http://video.google.com/videoplay?docid=6164982474560521709&q=source:001825262617855882255&hl=tr

68 LİLER ANLATIYOR ŞARKILARLA SELDA BAĞACAN
http://video.google.com/videoplay?docid=7802951189586734176&hl=tr





SURİYE GEZİSİ
http://video.google.com/videoplay?docid=-2668750941112090371&q=source:001825262617855882255&hl=tr




ARKADAŞLARLA ORTAK FİLMLER


VİETNAM Ho Chi Minh, Giap ve ötekiler
http://video.yahoo.com/watch/3440181/9596625

ARKDAŞIM RACHAEL CORRIE
http://video.yahoo.com/watch/3386349/9472947


ENVIRONMENTAL DEFENDERS and HUMAN RIGHTS A. INTERNATIONAL
http://video.yahoo.com/watch/3368480/9433925

http://video.google.com/videoplay?docid=6892114508774494726&q=source:001825262617855882255&hl=tr


HUMAN RIGHTS AND SCHOOL OF AMERCAS
http://video.yahoo.com/watch/3373772/9445753

HISTORY OF MIDDLE EAST GAZA
http://video.yahoo.com/watch/3447890/9613909


ÇERNOBİL NUKLEER SANTRALİN TIBBİ SORUNLARI
http://video.google.com/videoplay?docid=414073095760658789&q=source:001825262617855882255&hl=tr

ÇERNOBİL KAZASININ AVRUPA VE TURKIYE ETKİSİ
http://video.google.com/videoplay?docid=886745446881565396&q=source:001825262617855882255&hl=tr

VİDEYO ÜRETİMİ İngilizce. I. Devam edecek seri olacak.
http://vimeo.com/1673341

VİDEYO ÜRETİMİ .İngilizce- IŞIK VE COKIE KULLANMAK
http://video.yahoo.com/watch/3466598/9653815

ORİENTALİSM EDWARD SAID
http://video.google.com/videoplay?docid=12370024048765840&q=source:001825262617855882255&hl=tr


ISRAEL AND OCCUPATION OF PALESTINE

http://video.yahoo.com/watch/3375478/9448840





YAZILAR.

ÇİMENTO FABRİKALARI ÜZERİNE YAZI
http://www.bandirmadup.org/?p=135#comment-1898





BLOGLAR
http://fotograflayolculuk.blogspot.com/



Not. Bu internet siteleri bazı giriş yazılarını yutuyor ve videyo sarsak hale geliyor düşük çözünürlükte çıkıyor bu benim kontrolümde değil kusura bakmayın.